FestivalKonserterLitteraturMusikkScenekunstUkategorisert

3x Siril Valberg

En stor del av Festspillene Helgeland handler om å vise frem talentfulle lokale aktører. En av dem som er med i år er pianist Siril Aufles Valberg. Hun er et levende bevis på hvilke frukter man kan høste av å være kulturskoleelev.

Hva: Siril Valberg
Hvor: Ungdomslokalet, Mosjøen
Når: lørdag 3. juli, kl 21:00

Siril begynte å ta pianotimer på Vefsn Kulturskole i 7-8 årsalderen og musikken førte henne videre til musikklinja på Mosjøen videregående skole. Hun gikk et år på Toneheim Folkehøgskole og og begynte på Norges Musikkhøgskole i 2010, der hun gikk ut med mastergrad i 2017.

Den musikalske Mosjøjenta bor til daglig i Bærum, men er stadig på hjemtraktene for å undervise på Toppen internasjonale sommermusikkskole, og ikke minst spille konserter. Vi er så heldige å få oppleve henne hele tre ganger i forskjellige konserter under Festspillene Helgeland 2021. Den første gjennomfører hun alene bak flygelet i Ungdomslokalet Mosjøen. 

– Jeg gleder meg veldig, er den klare meldingen fra den unge konsertpianisten.

– Det er alltid veldig hyggelig å komme hjem å spille, men akkurat nå er det ekstra hyggelig siden det skjer så lite i kulturlivet her jeg bor. Jeg har hatt et par konserter utenfor Oslo, men i Oslo og Bærum har jo alt vært nedstengt. Det blir veldig hyggelig å møte familie og gamle venner i Mosjøen, det ser jeg veldig fram til.

Hun medgir at musikertilværelsen har vært litt stusselig i det siste, men hun klager ikke. 

– Ja, den er jo det, men jeg har jo kunnet undervise elevene mine digitalt, så jeg har egentlig vært heldig sammenlignet med de som lever av å spille konserter.

(Teksten fortsetter under bildet)

I tillegg til å være instruktør på Toppenkurset skal Siril spille en solokonsert under Festspillene Helgeland, der hun skal fremføre tre klassiske godbiter. Den første er Karol Szymanowskis 9. preludier, op 9 (1899-1900),

– For noen år siden hørte jeg en fiolinist på Musikkhøgskolen spille et helt fantastisk stykke på sin eksamenskonsert. Det var noe av det vakreste jeg hadde hørt. Stykket heter Mythes op. 30 av Szymanowski. Det ledet meg inn på en reise i Szymanowskis musikk hvor jeg oppdaget massevis av fantastisk musikk for klaver, forteller hun.

– Jeg lærte meg noen av de første preludiene i 9 peludier op. 1 og nå passet det seg endelig å lære seg resten og sette dem opp på programmet. Musikken er herlig senromantisk og svulstig med masse følelser!, forteller hun.

Neste ut er Griegs Lyriske stykker op 6.2 (1895)

–  Etter å ha satt både polsk og fransk musikk på programmet trengte jeg noe norsk og tankene gikk umiddelbart til Grieg. Men jeg ville finne noe som ikke var av de mest spilte stykkene og oppdaget derfor lyriske stykker op. 62 som jeg umiddelbart ble glad i! For noen fantastisk vakre stykker! 

Hun avslutter konserten med Debussy 6. etyder bok 2 (1915)

– Jeg ble for en stund siden spurt av min tidligere pianolærer, Håvard Gimse, om å spille et verk av Debussy på et prosjekt hvor hans nåværende og tidligere elever spiller samlede klaver-verker av Debussy. Det var flere av stykkene jeg kunne tenke meg å spille, men jeg hadde lyst på en utfordring og ba derfor om å få spille de 6 siste etydene(også kalt bok 2). I tillegg til å være spennende stykker på hver sin måte er de, som etyder jo gjerne er, svært teknisk krevende. Hver etyde har ulike utfordringer og også ulikt uttrykk og stemning, alle har noe eget ved seg! 

(Teksten fortsetter under bildet)

Hun forteller videre at dette er musikk som sjelden – kanskje aldri – har blitt framført i Mosjøen.

– Noe av det som gjør programmet ekstra spennende er det at all musikken er skrevet i et tidsrom på 20 år. Allikevel er altså musikken så forskjellig. Stilmessig beveger programmet seg innom romantikken(Grieg), impresjonisme(Debussy) og Szymanowski som beskrives som en symbiose av flere innflytelser, men som i preludier op. 1 representerer senromantikken.

I tillegg til solokonserten er hun med i en kvartett bestående av instruktører fra Toppenkurset, som skal framføre verket «Quatuor pour la fin du temps» av Olivier Messiaen.

– Dette er et kammermusikkverk av Olivier Messiaen som er helt fantastisk. Det er superkul musikk som man må gå til med et åpent sinn, forteller hun.

Til slutt skal hun opptre i tospann med Franziska Wika i Steinway Panorama.

– Det blir kjempegøy. Det er alltid fantastisk å spille med Franziska, det blir et høydepunkt. I tillegg får vi høre pianolevene fra Toppen. Det blir veldig moro. 

Siril håper folk vet å benytte muligheten til å få med seg mye nytt og spennende under Festspillene Helgeland, og hun oppfordrer folk til ikke bare å velge det trygg og kjente.

– Jeg håper veldig at folk tør å gå på noe man ikke vet om man liker. Man bør utfordre seg litt mer, sier hun ivrig.

– Festspillene kommer til å være full av flinke musikere og bra musikk. Det er en luksus i Mosjøen rett og slett. Det må man bare benytte seg av

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *