«Det fyrste er at det kjem ein vinter som er kalla Fimbulvinter. Då driv det snø or alle ætter, det er sterk kulde og kvasse vindar, ingen ting har gagn av sola. Det er tre slike vintrar – utan sommar imellom.»
«Og no hender det noko som har mykje på seg: ulven gløyper sola; og det tykkjer folk er stor skade. Ein annan ulv tek månen; han gjer og mykje ugagn; stjernene kverv frå himmelen.»
– Den yngre Edda
Hva: Åpningskonsert – Fimbulvinteren
Hvor: Mosjøen Kulturhus
Når: lørdag 3. juli, kl 18:00

Historien om «Fimbulvinteren» – den treårige vinteren som forårsaket død og fordervelse og la landskapet øde og samfunnet i grus – innleder den siste delen av «Voluspå» – Ragnarok. Endetidsberetniningen i Norrøn mytologi.
Nyere forskning forteller oss at denne mytologiske forestillingen kan være basert på en reell hendelse. Arkeologiske funn fra tiden tekstene er skrevet i bekrefter at det skjedde ekstreme klimaforandringer i dette tidsrommet. Hovedteorien er at enorme askeskyer fra et vulkanutbrudd blokkerte for solen og sørget for det som lignet på en treårsvinter.
Denne teorien resonnerer godt med klimaforandringene vi opplever id ag, og dette har inspirert Raymond Enoksen til å skrive verket “Fimbulvinteren”, som presenteres på åpningskonserten på Festspillene Helgeland 2021. Her burde med andre ord alt ligge til rette for et storslått og dramatisk verk.
Det skal godt gjøres om du ikke har hørt noen av komposisjonene til Raymond Enoksen. Den travle filmkomponisten har over 300 medieproduksjoner bak seg. Han har blant annet komponert musikken til Lars Monsenes mange tv-serier, til mye omtalte dramastorsatsninger som «Atlantic Crossing» og «Maxitaxi Driver», barneserien «Rabalder» og sist, men ikke minst, til dokumentarfilmen om krigsheltinnen Liv Grannes fra Mosjøen, «Nordlands Jeanne d ́Arc», som nylig har rullet over kinolerretene.
Han har tidligere samarbeidet med Vefsn-Ensemblet med verket «Spor i Sneen» basert på dikt av nasjonalhelten Helge Ingstad, og til årets festspill har han tatt på seg oppgaven med å skrivet et større verk som blander musikk, lyddesign, film/bilde og dans.
Fortellingen om Filmbulvinteren er hentet fra Den yngre Edda og den handler om den fryktelige treårsvinteren, som la landskapene øde og utslettet hele samfunn. Fortellingen innleder den siste delen av «Voluspå» – Ragnarok. Endetidsberetniningen i Norrøn mytologi. Her burde med andre ord alt ligge til rette for et storslått og dramatisk verk.
Finansieringen kom sent i gang, dermed måtte Enoksen kaste seg rundt med det som skal bli ett én times langt verk for sopran, sinfonietta, kor, elektronikk og lyddesign, men det går fint for en filmkomponist som vant til å jobbe fort.
– Dette er veldig interessant å jobbe med. Det blir et «gesamtkunstwerk », som det heter på tysk. Et sammensatt kunstverk med dans, dikt og bilder. Det blir en slags hybridform, det er spennende. Utfordringene ligger i å få alt sammen
synkronisert til en helhetlig opplevelse, forteller Enoksen.
(Fortsetter under bildet)

Kulturlivet har lidd under koronapandemiens begrensinger, men Enoksen har kunnet jobbe nesten upåvirket fra hjemmestudioet sitt Bærum.
– Jeg var allerede kommet til etterarbeidet med «Atlantic Crossing» da pandemien kom. Det er en gigaproduksjon og den gikk som et lokomotiv, forteller han.
– Egentlig vært veldig heldig. Jeg har nesten hatt rekordmange prosjekter og er veldig takknemlig for det. Jeg har hatt litt flaks med det.
Nå er han altså godt i gang med å komponere musikken til «Fimbulvinteren». Men hvordan går man egentlig løs på et slikt massivt verk?
– Jeg har holdt på lenge med idéen. Etter samarbeidet «Spor i sneen» foreslo jeg et konsept jeg hadde tenkt å kalle «Fimbulvinteren». Jeg ble inspirert av en forskningsartikkel som tok for seg en teori om at fimbulsagnet er basert på en reell hendelse, forteller Enoksen ivrig.
Hovedteorien er at voldsomt vulkanutbrudd førte med seg askeskyer som blokkerte solen og førte til en treårig vinter.
– Det er en mildt sagt spekulativ tese, men forskningen på dette resonnerer veldig bra med klimautfordringene vi har i dag. Vi får varmere sommere og lengre vintere, forteller han.
– Det blir en slags naturlig analogi.
Enoksen kombinerer musikalske bearbeidelser av tekster fra «Fimbulvinteren» med tekster skrevet av lokale skoleelever.
– Vi har utfordret elever i 7. klasse fra Mosjøen skole til å skrive dikt og dele tanker om klimautfordringen i framtida, som skal integreres av verket, forteller Enoksen.
Det blir et tredelt verk der hver sats kommer til å ha en videoinstallasjon gående i bakgrunnen for å skape en audiovisuell helhet.
– Det er ganske langt mellom de gangene jeg gjør bestillingsverk for konserter, så det er litt spesielt. Det er ikke det jeg gjør vanligvis.
Enoksen uttrykker stor entusiasme over å skrive et stykke til Festspillene Helgeland.
– Jeg håper dette bli ett av de store festspillene i Norge. Det tiltrekker seg jo en god bredde av både partiturmusikk og annen musikk. Det er genialt å kombinere det med byfestuka.
Og hva kan så publikum forvente seg når «Fimbulvinteren» har premiere?
– Når man skriver ny kunstmusikk er det mange som har forventninger om abstrakt, atonal og lite tilgjengelig musikk, men jeg jobber først og fremst emosjonelt. Det er blir egentlig en multimedial opplevelse som appellerer til følelser uavhengig av rammene til kunstmusikken, forteller komponisten.
– Jeg vil ikke legge føringer, men dette er ikke laget for smalt interesserte. Det er et verk skrevet for å appellere og engasjere bredt.
Det blir to muligheter til å få med seg “Fimbulvinteren” under Festspillene Helgeland. Storverket presenteres på åpningskonserten i Mosjøen kulturhus 3. juli kl. 18.00 og muligens også på Kulturbadet i Sandnessjøen 4. juli kl. 18.00.